سئو داخلی چیست : راهنمای جامع On-Page SEO

بهینه سازی وب سایت ها به چندین بخش مختلف تقسیم می شود که از مهم ترین این بخش ها، سئو داخلی یا همان On-Page SEO می باشد. برای بهینه سازی سئو داخلی روش های مختلف و راهکار های مختلف وجود دارد که در این مقاله قصد داریم تمامی آنهارا برسی کنیم و بهترین راهکار برای بهینه سازی سئو داخلی سایت را به شما آموزش دهیم.

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

سئو داخلی درواقع تمام چیز هایی است که در درون سایت انجام می شود تا وب سایت بتواند در گوگل به بالاترین رتبه در کلمات مورد نظر دست پیدا کند. از بهینه سازی تصاویر تا بهینه سازی محتوا و نقشه محتوایی تماما مربوط به سئو داخلی می شوند. سئو داخلی به اندازه ای قدرت دارد که می تواند حتی بدون نیاز به سئو خارجی و ساخت بک لینک رتبه وب سایت شمارا افزایش دهد. یکی از مهم ترین موارد در سئو داخلی ساختار محتوایی وب سایت است. از کیفیت محتوا گرفته تا استفاده صحیح از تگ های هدینگ (عناوین) در محتوا همه و همه مربوط به سئو On-Page می باشند. در ادامه مهم ترین فاکتور های سئو داخلی را برسی خواهیم کرد و راه حل های هرکدام را برای بهینه سازی هرچه بیشتر ارائه خواهیم داد.

مهم ترین فاکتور های سئو داخلی (On-Page SEO factors)

۱. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research)

یکی از ابتدایی ترین فرایند ها در بهینه سازی داخلی، مرحله تحقیق کلمات کلیدی سایت است. در این مرحله ما پایه ریزی اولیه وب سایت را خواهیم داشت و در آن مشخص میکنیم که وب سایت باید در چه کلماتی به صفحه اول گوگل برسد تا بتواند خدمات و یا محصولات خود را به کاربران خود ارائه دهد. این کار با ابزار های مختلف و پرسش و پاسخ از صاحب آن کسب و کار بدست می آید. یکی از محبوب ترین ابزار ها برای تحقیق کلمات کلیدی ابزار KWfinder.com و KeywordTool است. در این ابزارها می توانید با وارد کردن کلمات مرتبط با کسب و کار خود، مجموعه ای از کلمات پر جستجو برای کسب و کار خود را مشاهده کنید و آن هارا استفاده کنید. برای مطالعه دقیق تر در این زمینه به صفحه آموزش تحقیق کلمات کلیدی مراجعه کنید.

حتما بخوانید:   سئو چیست (SEO) و چه کاربردی دارد؟

۲. معماری محتوا (Content architecture)

در این مرحله از سئو On-Page باید یک محتوای ساختاریافته تولید کنید. یعنی قبل از تولید محتوای خود یک نقشه برای آن داشته باشید؛ حتی آن نقشه می توانید بصورت دموگرافی باشد که بتوانید مسیر محتوایی و ارتباط مقالات و صفحات با یکدیگر را بطور کامل داشته باشید. روش های مختلفی برای طراحی نقشه محتوایی سایت وجود دارد که این نقشه ها از مدل های مختلف پیروی می کنند. یکی از معروف ترین مدل های محتوایی Topic-Cluster یا همان پیلار کلاستر نام دارد که یک مدل معماری محتوایی درختی است. در این مدل درختی ابتدا یک موضوع کلی انتخاب کرده و به آن شاخ و برگ می دهیم و زیر مجموعه های مختلف و مرتبط برای آن پیدا میکنیم. بعنوان نمونه به مثال زیر توجه کنید:

==> سئو سایت (Pillar)
————> سئو داخلی چیست (Cluster)
————> سئو خارجی چیست  (Cluster)
————> سئو تکنیکال چیست (Cluster)
————> آموزش سئو رایگان (Cluster)
————> لینک سازی (Cluster)
————> بهینه سازی تصاویر (Cluster)
————> کنونیکال چیست (Cluster)

در مدل بالا «سئو سایت» حکم محتوای اصلی را دارد که دیگر عناوین، زیر مجموعه های آن می باشند. اگر دقت کنید تمامی مواردی که بعنوان زیر مجموعه ها آورده شده اند ارتباط دقیق با موضوع اصلی دارند. پس ما اینجا «سئو سایت» را Topic یا Pillar می نامیم و زیر مجموعه های آن هارا Cluster می نامیم. در ادامه با استفاده از لینک های داخلی کلاستر هارا به پیلار متصل خواهیم کرد. زمانی که این ساختار محتوایی را بتوانید پیاده سازی کنید درواقع شما در حال پیروی از معماری محتوایی Pillar-Cluster هستید.

۳. تولید محتوا (Content production)

زمانی که معماری محتوایی شما بر اساس مدل محتوایی Pillar-Cluster ایجاد شد؛ اکنون زمان به تولید محتوا ها رسیده است. در تولید این محتوا ها نهایت سلیقه و تخصص را بکار دهید. اگر مقالات در حوزه های تخصصی مانند پزشکی است سعی کنید با تمام دقت آن هارا تولید کنید چراکه الگوریتم های گوگل بر روی حقیقی بودن مقالات تخصصی، بویژه در زمینه هایی مانند پزشکی بسیار حساس هستند.

حتما بخوانید:   افزونه رنک مث چیست (Rank Math) و چه کاربردی دارد؟

نکات مهم تولید محتوا:

  • در پاراگراف اول و آخر کلمه کلیدی را Bold کنید.
  • چگالی کلمه کلیدی در متن بین ۱ الی ۱.۳ باشد نهایت!
  • سعی کنید پاراگراف های شما، بیشتر از ۳ الی ۴ خط نشوند تا خواندن آنها خسته کننده نباشد.
  • در متن خود به ازای هر ۲ الی ۳ پارگراف یک تصویر با کیفیت استفاده کنید تا متن شما جذاب و گویا تر شود.
  • تصاویر خود را بهینه سازی کنید تا حجم صفحات کم تر شود.
  • تگ Alt تصاویر خود را مرتبط با کلمه کلیدی آن صفحه/مقاله پر کنید و آن را هرگز خالی نگذارید.
  • از لینک دادن به سایت های خارجی معتبر دریق نکنید.
  • با کلمه کلیدی صفحه/مقاله به جای دیگری به هیچ عنوان لینک ندهید!
  • به سایت های رقیب به هیچ عنوان لینک ندهید!

۴. لینک سازی داخلی (Internal linking)

پس از تولید محتوا ها، اکنون زمان برقراری ارتباط میان آن ها است که این کار توسط لینک سازی داخلی انجام می شود. لینک سازی داخلی به این معناست که با استفاده از لینک ها صفجه A را به B متصل میکنیم. اکنون که ما از مدل محتوایی پیلار کلاستر استفاده می کنیم باید در تمامی کلاستر ها به پیلار اصلی لینک دهیم. لینک سازی دقیقا همان ابزاری است که در سئو داخلی به ما کمک می کند اعتبار میان صفحات را به یکدیگر انتقال دهیم.

۵. بهینه سازی توضیحات و عنوان متا (Meta Description & Title)

اولین چیزی که مخاطب یا همان بازدیدکننده با آن مواجه می شود لینک وب سایت شما در بین نتایج جستجو در گوگل است. حال این لینک دارای چندین قسمت متنی است که قصد داریم تمامی آنها را برسی کرده و بهینه ترین حالت را برای آنها انتخاب کنیم چراکه این توضیحات و نوشته ها بشدت در سئو داخلی مهم و در نتیجه در رتبه گیری در نتایج تاثیر مستقیم دارد.

عنوان سئو (SEO Title)

عنوان سئو درواقع همان قسمت آبی رنگی است که قابل کلیک کردن می باشد. برای نوشتن این قسمت به اندازه ۶۰ کاراکتر فضا خواهیم داشت که باید بهترین و ترقیب کننده ترین جملات را استفاده کنیم. یکی از بهترین کار ها برای نوشتن این قسمت استفاده از اعداد است. برای مثال در سایت هایی که قیمت ارائه می دهند می توانند از تاریخ استفاده کنند؛ و یا برای مثالی دیگر سایت های آموزشی می توانند از اعداد سال استفاده نمایند. برای مشاهده این مورد می توانید صفحه آموزش سئو ما را مشاهده کنید. در عنوان سئو از اعداد سال تحت عنوان آپدیت بودن مقاله استفاده کرده ایم و نوشته شده است : «آموزش سئو – بروزترین آموزش رایگان سئو ۲۰۲۲ | سئو نکست». همچنین پیشنهاد می شود در انتهای عنوان از نام برند خود استفاده کنید. این کار علاوه بر بیشتر شکل گرفتن نام برند شما در ذهن مخاطب، به شناخته شدن برندتان در گوگل نیز بیشتر کمک می کند.

حتما بخوانید:   سئوکار : وظایف، درآمد، آموزش و استخدام

توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا همان توضیحات ریز دو خطی است که در زیر نتایج گوگل نوشته شده است. درواقع گوگل بخش کوتاهی از متن درون صفحه را برای این قسمت نیز انتخاب می کند. همچنین ما نیز می توانیم یک متن اختصاصی برای این قسمت نوشته و آن را برای نمایش به گوگل معرفی کنیم. در این قسمت اجازه داریم ۱۶۰ کاراکتر متن بنویسیم. نکته ای که قابل توجه این است که حتما پیشنهاد می شود دوبار کلمه کلیدی صفحه را در این متن بیاورید تا گوگل بهتر متوجه شود که باید به شما در آن کلمه رتبه دهد.

کلام آخر در مورد فرایند سئو داخلی

سئو داخلی را می توان بعنوان تاثیرگذاترین مرحله در سئو و بهینه سازی وب سایت نامبرد. برای اینکه بتوانید وب سایت خود را بدون نیاز به هزینه های سنگین بالا بیاورید، پیشنهاد می شود فرایند سئو داخلی را با حوصله و به بهترین شکل ممکن مدیریت و اجرا کنید چراکه بشدت در افزایش رتبه سایت بدون هزینه های سئو خارجی تاثیر دارد. همچنین در صورت نیاز می توانید برای یادگیری بیشتر برای مطالعه به صفحه آموزش سئو داخلی و یا برای یادگیری تخصصی به صفحه دوره سئو مراجعه کنید.

سوالات متداول سئو داخلی:

بهترین زمان برای اجرای فرایند سئو داخلی چه زمانی است؟

قبل از طراحی سایت بهترین زمان برای چیدن نقشه محتوایی و معماری سایت و پیاده سازی سئو داخلی است.

آیا می توان سئو داخلی را بعدا انجام داد و اکنون به دیگر قسمت های سئو بپردازیم؟

خیر، ابتدایی ترین مرحله On-Page SEO می باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

مقالات پیشنهادی برای مطالعه

جدیدترین مقالات دیجیتال مارکتینگ را در بلاگ سئو نکست بخوانید